شپش سر چیست
شپش سر چیست؟
2018-07-19
فواید شانه کردن مو
فواید شانه کردن مو
2018-07-21

در پست قبل با شپش سر آشنا شدیم و دانستیم که چیست؛ اما امروز می خواهیم با راه های انتقال و راه های درمان آن آشنا شویم. این بیماری ممکن است همراه با خارش باشد اما گاهی اوقات بی علامت است و نیز جالب است بدانید عفونت ناشی از آن خطرناک نیست.

انتقال شپش از چه طریق صورت می گیرد؟

روش هایی برای از بین بردن شپش سر

این بیماری در سنین 7 – 18 سالگی بیشتر شایع است و هر دو جنس مرد و زن وجود دارد هرچند در دختران به علت داشتن موهای بلند بیشتر وجود دارد. آگاه باشید که اگر این بیماری به مدت طولانی ادامه داشته باشد و درمان نشود احتمال پیشرفت آن به قسمت های دیگر بدن وجود دارد.

انتقال شپش از طریق استفاده از شانه، کلاه مشترک معمول نیست و بیشترین راه انتقال آن تماس مستقیم با موهای فرد مبتلاست. مثلا در آغوش گرفتن و یا کشتی گرفتن کودکان با هم عامل انتقال شپش است.

راهکارهایی برای از بین بردن شپش سر

روش هایی برای از بین بردن شپش سر

اگرچه که قبلا به نظر می رسید تنها راه درمان و نجات از دست شپش ها کوتاه کردن و یا تراشیدن موهاست، اما امروزه راه های راحت تری برای درمان وجود دارد.

شامپوهای ضد شپش که همه جا در دسترس هستند و به راحتی می توان آنها را ار دار.خانه ها خریداری کرد. این شامپوها با علت دارا بودن ترکیبات شیمیایی به مرور زمان با حل کردن کپسول تخم ها از مو جدا می شوند و باعث مرگ شپش ها هستند.

شامپوهای ضد شپش سمی هستند و از شوینده های قوی محسوب می شوند برای همین فرد شپش زده باید یک دوره مشخص از این شامپوها استفاده کند و حتی اگر زخمی در سر داشته باشد، بهتر است قبل از استفاده از شامپو با پزشک مشورت کند؛ زیرا ممکن است استفاده از این نوع شامپوها برای این افراد خطرناک باشد و آنها را دچار عفونت سر کند.

در اوایل وقتی که هنوز بیماری شدت نگرفته است، با کوتاه کردن موها، جوشاندن وسایل شخصی و حمام کردن روزانه می توان از گسترش این بیماری جلوگیری کرد و لازم است تمام افرادی که ساعات بسیاری را در کنار هم بوده اند، هرچند علامتی نداشته باشند مورد معاینه قرار گیرند و همه افراد خانواده همزمان مورد درمان نیز قرار گیرند.

یکی از مواردی که باعث برگشت مجدد و شدت بیماری می شود، همین است که تمام افراد خانواده و یا تمام کسانی که با فرد آلوده تماس داشته اند، از درمان خودداری کنند و حتی برخی از موارد درمانی پس از یک هفته نیاز به تکرار دارند.

روبالشتی، ملحفه، شال، روسری، برس، شانه، کلاه و… باید حتما در آب داغ شسته شوند و بعضی از لوازم بهداشتی شخصی باید در الکل قرار گیرد تا کاملا ضد عفونی شوند.

 

در صورت تمایل می توانید پست های شامپوی مناسب برای مو کدام است و انواع مو وراه های درمان آن را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان